Betekenis controle lampen op het dashboard.
Rood: betekend :Stop
Geel : controleren
Groen: betekend Veilig.

Deze controle lampen branden ter controle van alle systemen.
Zodra het contact aan staat.
De lampjes gaan uit als motor op juiste manier werkt.
De belangrijkste controllelampjes

Laadstroom controlelamp
Waarschuwing dat de accu niet wordt bijgeladen. er ontstaat op termijn een te kort aan stroom.Dit rode controlelampje brandt als het contact ingeschakeld wordt. Het lampje gaat uit als de motor stationair draait. Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, dan betekent dit dat de (batterij) = accu niet meer door de dynamo wordt opgeladen. U kunt dan weliswaar nog even doorrijden, doch u moet wel zo snel mogelijk naar een garage rijden omdat de batterij anders geheel ontladen wordt. Vaak is de aandrijfriem naar de dynamo gebroken. Hierdoor valt de dynamo stil. Omdat bij veel auto’s ook de waterpomp ( voor koeling van de motor) wordt aangedreven door de zelfde riem moet u als u doorrijdt de motortemperatuurmeter regelmatig controleren indien de temperatuur te hoog wordt 120 C of meer moet u stoppen.
Bij moderne auto’s wordt de riem voor veel meer accessoires gebruikt b.v. stuurbekrachtiging, airco, doorrijden is dan minder aan te raden, maar niet altijd onmogelijk.
Is de auto voorzien van een stop/start systeem dan is doorrijden niet mogelijk. En opnieuw starten gaat al helemaal niet want de riem wordt meestal ook gebruikt voor het starten.

Oliedruk controlelampje.
Bij het inschakelen van het contact brandt het laadstroomcontrolelampje en in de meeste gevallen ook het oliedrukcontrolelampje. Het lampje gaat uit zodra de motor draait. U heeft dan de zekerheid dat de oliedruk in de motor in orde is. Mocht het lampje niet uit gaan als de motor is gestart of gaat branden tijdens het rijden dan moet de motor onmiddellijk worden afgezet ! Controleer het oliepijl. Bij sommige auto,s kan er een oranje lampje gaan branden indien het olie niveau te laag is . Controleer eerst d.m.v. olie peilstok en vul bij tot max niveau.
Aangezien behalve onvoldoende olie in de motor, meerdere oorzaken mogelijk zijn moet u direct de vakman raadplegen en beslist niet meer rijden ook als het probleem niet het olieniveau is. Sommige nieuwe auto,s hebben geen peilstok meer. (BMW) Maar een metertje en lampje.

Temperatuurmeter en controlelampje
Het controlelampje geeft te hoge temperatuur van de koelvloeistof aan. Meestal is er ook een meter aanwezig. Dat er twee waarschuwing mogelijkheden zijn geef al aan dat de temperatuur belangrijk is.
Deze meter geeft de temperatuur van de koelvloeistof in de motor aan dit moet ongeveer 85/95 C zijn.
Bij warm weer of file rijden of zware belasting van de motor kan de wijzer tot aan het rode vlak komen. Komt de wijzer in het rode vlak 120 /130 C dan moet de oorzaak hiervan worden nagegaan. Wellicht te weinig koelvloeistof in het expansie vat en radiator. Niet bijvullen bij hete motor i.v.m. verbrandingsgevaar! Oorzaak hiervan is dat de radiator in of uitwendig vervuild is of lekt, thermostaat defect, of elektrische koelventilator werkt niet. Of langdurig in een te hoge versnelling rijden op een hellende weg.
Indien men dit negeert loopt motor vast!

Handrem controlelamp.
Dit lampje heeft een dubbel functie.
Het alarmeert als de handrem aangetrokken is.
Als het blijft branden dan geeft het een defect aan in het remsysteem.
De remvloeistof kan te laag staan door lekkage. of een te ver versleten remblokje.
Of een niet werkend Anti Blokkeer Systeem
Anti blokkeer systeem. Van de wiel remmen werkt niet

M.I.L. Controle lamp.
Malfucton, Indicator, Light ( Motor werkt niet goed) Door een nood programma zal de motor wel blijven werken ,zodat u nog naar een garage kunt rijden.

Dit is een specifiek Volkswagen waarschuwing lampje.
Betekenis: Electronic Powertrain Control.
Waarschuwing voor het niet goed functioneren van de aandrijving.
In het algemeen. Alleen een dealer kan dit oplossen
Electronic, Power train, Control . ( aandrijving) functioneert niet goed.
Ook in dit geval kan alleen een professionele garage dit oplossen.

Electronic stability program (ESP) or dynamic stability control (DSC
Dit systeem werkt tijdens het rijden op de achtergrond. Je merkt er tijdens het rijden niets van.
Het systeem voorkomt dat de auto in een slip komt. Door op het juiste moment bij te remmen en of motorvermogen te reduceren dit gebeurt vol automatisch. Maar het is uitschakelbaar omdat het bij wegrijden op sneeuw of ijs op dat moment het ingrijpen van het systeem het wegrijden moeilijker maakt.

Geen Gordel om.

Brandstof voorraad raakt op
U rijdt op reserve voorraad. U kunt op de service display zien hoever u nog kan rijden.

Storing in airbag of gordelspanner
Maak jouw eigen website met JouwWeb